Inlägget gjort

Öka synligheten dramatiskt genom att montera DRL på motorcykeln

En av de mest effektiva saker du kan göra för att öka synligheten och säkerheten i trafiken är att montera DRL på din motorcykel. DRL står för Daytime Running Lights och får sedan 2015 användas tillsammans med halvljus i dagsljus.

Många bilister ser dig inte eller missbedömer din hastighet

Ungefär hälften av alla motorcyklister som omkommer eller skadar sig svårt i trafiken, gör det i situationer där andra fordon är inblandande. Och vid dessa olyckor så är det vid nio fall av tio bilistens fel, inte motorcyklistens.

Oftast beror detta på att bilisten antingen inte uppfattar motorcykeln alls, eller att man har mycket svårare att bedöma avstånd och hastighet på en motorcykel som närmar sig, jämfört med en bil.

Visst kan vi motorcyklister tycka att bilisterna borde skärpa sig. Men det finns också en hel del vi som motorcyklister kan göra för att öka vår synlighet i trafiken.

Det bästa du kan göra för att öka synligheten

En av de mest effektiva åtgärder vi kan göra för att öka synligheten är att montera DRL på motorcykeln.

DRL, eller Daytime Running Lights, är egentligen det som vi på 70-talet kallade för varselljus. De är alltså inte till för att du ska se bättre, utan för att du ska synas bättre. Man ska bli varse dig.

Men det handlar inte bara om att man ska bli varse dig och din motorcykel. Tester har visat att man mycket lättare kan avståndsbedöma tre ljuspunkter än en. Speciellt om dessa ljuskällor sitter monterade så att ljuspunkterna bildar en triangel.Tester har visat att man mycket lättare kan avståndsbedöma tre ljuspunkter än en, speciellt om de bildar en triangel Klicka för att Tweeta

Lagligt tillsammans med halvljus sedan 2015

Enligt en ändring i trafikförordningen 2015 så får DRL användas tillsamans med halvljuset på dagtid, eller ”under dagsljus”, som det heter i SFS 2015:929.

71 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Källa: SFS 2015:929

Notera den sista meningen. Det är alltså inte förbjudet att använda DRL tillsammans med halvljus under dagsljus.

Det betyder vidare att du inte får koppla ihop dina DRL-lampor på samma krets som halvljuset. Du ska alltså göra en separat matning till dina DRL med en egen strömbrytare så att du kan slå av dem i gryning och skymning.

Lite joxigt kanske – men det kan väl vara värt lite jobb att öka synligheten och säkerheten?

Försök skapa en triangel

DRL monterade i form av en triangel på motorcykelNär du monterar dina DRL, försök om möjligt skapa en liksidig triangel. Om har en störtbåge, montera DRL-lamporna på den. Sätt dem så långt ut som möjligt, men inte alltför långt ner.

Här hittar du små och tåliga DRL-lampor och monteringstillbehör:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.